اخبار و مقالات

واحد هواساز

واحد هواساز

واحد هواساز یا ایرند چیست؟ واحد هواساز کمپرسور اصلی ترین بخش انواع کمپرسور باد سیلندر پیستونی و کمپرسور اسکرو می باشد که تحت عنوان ایرند کمپرسور نیز شناخته می شود که وظیفه اصلی این دستگاه مکش هوای محیط اطراف خود و فشرده سازی آن و در نهایت ذخیره این هوای فشرده در مخزن کمپرسور می باشد.

واحد هواساز

وظیفه اصلی بخش واحد هواساز کمپرسور اسکرو فشرده سازی هوای محیط اطراف و افزایش فشار آن می باشد. این نوع واحد هواساز هوای محیط اطراف را مکش می کند و با استفاده از روتور نر و ماده که توسط نیرو محرکه الکتروموتور به گردش در می آیند هوای مکیده شده را فشرده می سازند و به سمت خروجی (مخزن هوا) هدایت می کنند. زمانی که روتور ها عمل فشرده سازی را انجام می دهند برای کاهش اصطکاک و حرکت راحت آن ها از روغن کمپرسور استفاده می شود که این روغن با توجه به نوع برند ایرند، میزان ساعت کارکرد ایرند، موقعیت مکانی کمپرسور و فصل مورد استفاده قرار دادن کمپرسور انواع مختلفی دارد.

انتخاب واحد هواساز اسکرو بستگی به ظرفیت هوادهی مورد نیازتان دارد، این دستگاه در ظرفیت های 2000 لیتری، 3000 لیتری، 4000 لیتری، 5000 لیتری و غیره تا 50000 لیتری موجود است. اگر ظرفیت واحد هواساز زیاد باشد دور آن کمتر است پس می توان نتیجه گرفت که طول عمر بالاتر و استهلاک کمتری خواهند داشت.

واحد هوا ساز

اجزای هواساز

  • سیلندر واحد هواساز
  • در داخل هواساز روتورهای ماده و نر قرار دارند که در جهت مخالف می چرخند و وظیفه فشرده سازی هوای را بر عهده دارند.
  • خروجی هوا
  • آنلودر که وظیفه آن مکش هوا به درون واحد هواساز می باشد.
  • پوشش غلاف واحد ایر ایندفیلتر هوا که بالای آنلودر قرار دارد و وظیفه فیلتر کردن هوای ورودی به واحد هواساز را بر عهده دارد.
  • یاتاقان های رانشی و شعاعی
اجزای هواساز

واحد هواساز

نحوه عملکرد

هواساز کمپرسور یا ایرند اسکرو از یک فیلتر هوا، آنلودر و دو روتور نر و ماده و تشکیل شده است که هوا پس از عبور از فیلتر هوا توسط یک آنلودر که بر روی واحد ایر اند قرار دارد مکش می گردد و هوای فشرده وارد محفظه درونی کمپرسور می شود، سپس دو روتور پیچ نر و ماده که درون محفظه هواساز کمپرسور قرار دارند سبب فشرده سازی هوا می شوند. هنگامی که دستگاه روشن می شود، روتورهای نر و ماده با سرعت بالا می چرخند و هنگامی که پروانه ها در حال چرخش هستند، هوا را در حفره های بین روتورها به دام می اندازند و متراکم می کنند، بنابراین هوا را به سمت پایین محفظه حرکت می دهند و هوای فشرده وارد مخزن کمپرسور می شود.

نحوه عملکرد واحد ایر اند کمپرسور اسکرو به این شکل است که هوا از یک طرف (آنلودر) وارد هواساز می گردد و از مابین روتورها عبور می کند و با چرخش روتور ها هوا مابین روتورها فشرده (متراکم) می گردد، سپس هوای فشرده وارد مخزن می شود.

نحوه نگهداری از ایر اند کمپرسور

  1. چک کردن به موقع میزان روغن موجود در سیستم جهت روانکاری هوا ساز
  2. انتخاب مناسب نوع روغن با توجه به هواساز
  3. انتخاب نوع مناسب رغن با توجه به شرایط جوی و محل اسقرار کمپرسور
  4. تعویض به موقع فیلتر های هوای ورودی
  5. استفاده از آنلودر با کیفیت مناسب
  6. رعایت تمامی شراسط محیطی مناسب با توجه به دفترچه راهنمای کمپرسور
  7. تعویض به موقع قطعات

چند نکته دیگر نیز وجود دارد که توجه به آنها برای داشتن یک هواساز کمپرسور اسکرو خوب و بهینه لازم و ضروری است. کابین آن باید کابین خوبی باشد تا از ورود گرد و غبار جلوگیری کند. همچنین به یاد داشته باشید که این هواساز نسبت به هواساز کمپرسور سیلندر پیستونی دستگاه پیچیده‌تری است و استفاده از آن نیازمند دانش و تخصص بیشتری است. بنابراین سعی کنید بهترین متخصصان خودتان را برای کار و نگهداری از این کمپرسور انتخاب کنید.

انواع هوا ساز

هواساز کمپرسور اسکرو روغنی

هواساز کمپرسور اسکرو در دو نوع روغنی و غیر روغنی تولید می‌شوند. در نوع روغنی برای کاهش اصطکاک و حرکت راحت روتورها برای انجام عملیات فشرده‌سازی از روغن کمپرسور استفاده می‌شود. البته به جای روغن می‌توان از روان‌ کننده‌های مصنوعی دیگر نیز استفاده کرد اما برای استفاده در دماهای بالا و به خاطر خواص بیشتری که دارد، روغن انتخاب بهتری است. بعد از فشرده سازی هوا، غبار روغن از کمپرسور خارج می‌شود. روغن در این مرحله به مخزن جداکننده راه پیدا می‌کند.

روغن استفاده شده در کمپرسور اسکرو بعد از جدا شدن از هوا و تصفیه شدن، دوباره وارد فرایند فشرده‌سازی هوا می‌شود و به عنوان روان‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصفیه روغن با خنک کردن و فیلتر زباله‌های آن انجام می‌شود. در مرحله پایانی، هوای فشرده شده و بدون روغن ممکن است به یک مخزن انتقال پیدا کند و ذخیره شود و یا برای استفاده به ماشین‌ها و تجهیزات دیگر شما انتقال پیدا کند.

هواساز کمپرسور اسکرو غیر روغنی

نوع دیگر هواساز کمپرسور اسکرو، نوع غیر روغنی آن است. روترها در این هواسازها اصطکاک و تماسی با هم ندارند و بنابراین احتیاجی به استفاده از روغن و سایر روان‌کارها در این کمپرسورها نیست. هوا در این کمپرسورها باید عاری از هرگونه آلودگی و نشانی از روغن باشد، زیرا امکان تحمل چنین موضوعی برای این کمپرسورها پیش‌بینی نشده است. با این حال بلبرینگ‌های کمپرسور اسکرو را برای مقاومت در برابر خوردگی و کاهش اصطکاک، باید روغن‌کاری کرد.

هواساز

واحد هواساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *