نصب و راه اندازی کمپرسور

نصب و راه اندازی

کمپرسور را به وسیله جرثقیل مطابق شکل های زیر در محل مناسب خود قرار دهید. (برای جلوگیری از آسیب و صدمه به کاناپه از تسمه های پهن و طولانی استفاده شود)

استفاده از جای قلاب در کمپرسور های سایز بزرگ جهت حمل دستگاه

نکته: قابلیت حمل و نقل با لیفت تراک از زیر شاسی امکان پذیر است.

محل مناسب قراردادن کمپرسور محلی کاملا صاف و تراز می باشد. همچنین کمپرسور باید به سالن مصرف هوای فشرده نزدیک باشد تا افت فشار در هوای فشرده ایجاد نشود و نباید از تابلوی برق اصلی دور باشد تا افت ولتاژ در برق ورودی کمپرسور ظاهر نشود.

بهتر است اتاقی مناسب برای کمپرسور و تجهیزات در نظر گرفته شود . این اتاق باید دارای تهویه مناسب باشد. از قرار دادن کمپرسور زیر نور آفتاب، برف و باران اکیداً خودداری کنید.

فاصله کمپرسور از دیوار و موانع اطراف حداقل باید ۱ متر باشد و در دستگاههای ۵۵ کیلووات به بالا این فاصله باید حداقل ۱٫۵ متر باشد.

کمپرسور و مخزن باید طوری قرار گیرد که تابلو برق کمپرسور و گیج مخزن در یک نگاه کاملا دیده شود تا بتوان گیج فشار مخزن و نشانه ای که تابلو برق نشان می دهد را باهم مقایسه کنیم .

نقشه نصب کمپرسور به یکی از ۳ حالت ذیل می باشد:

الف) نقشه نصب کمپرسور با تجهیزات جانبی و درایر تبریدی

ب) نقشه نصب کمپرسور با تجهیزات جانبی و درایر جذبی

ج) نقشه نصب کمپرسور با تجهزات جانبی و بوستر

ترتیب استقرار تجهیزات در عملکرد آنها مهم بوده و حتما باید محل صحیح در جانمائی رعایت گردد. بعد از قراردادن کمپرسور و تجهیزات در محل مناسب خود، ‌نوبت به لوله کشی و ارتباط دادن کمپرسور و تجهیزات بهم میرسد که اغلب بر عهده مشتریان عزیز می باشد. جنس لوله مورد استفاده لوله آهنی مانسمان، ‌لوله گالوانیزه یا لوله پلاستیکی با قابلیت تحمل فشار ۱۶ بار برای خطوط بدون بوستر و برای خط فشار قوی بعد از بوستر استفاده از لوله فلزی مانسمان فشار قوی الزامی است. سایز لوله های مورد استفاده بین کمپرسور و تجهیزات حتما باید برابر خروجی کمپرسور باشد. فلنج های قرار گرفته مقابل خروجی کمپرسور و مقابل ورودی و خروجی تله آبگیر فلنج های جوشی برای لوله کشی به روش جوشکاری بوده و در صورت استفاده از لوله گالوانیزه یا پلاستیکی، اتصالات تغییر خواهد یافت. در صورت برابر نبودن فلنج کمپرسور و ورود و خروج تجهیزات باید تبدیل برای آنها در نظر گرفته شود تا سایز لوله کشی تغییر نکند. به عنوان مثال اگر خروجی کمپرسور ½۱ اینچ است و ورود و خروج مخزن ۲ اینچ ،‌ باید تبدیل ۲ اینچ به ½۱ اینچ برای ورود و خروج مخزن در نظر گرفته شود. ورودی تله آبگیر از بغل و خروجی آن از بالای آن می باشد. ورودی مخزن از پائین و خروجی آن از بالا می باشد. حتما باید بین تله آبگیر و مخزن شیر دستی در نظر گرفته شود. اکیدا از به کار بردن شیر یکطرفه خودداری نمائید چرا که ارتباط بین مخزن و کمپرسور قطع میشود و کمپرسور از فشار مخزن بی اطلاع می ماند و عملکرد کمپرسور دچار اختلال میشود. مسیر بای پس برای تله آبگیر و بعد از مخزن باید در نظر گرفته شود، چرا که درصورت تعمیرات تله آبگیر و خط درایر باید از این مسیر استفاده شود. در ابتدا و انتهای خط درایر باید دو عدد شیر دستی در نظر گرفته شود. نحوه جانمائی تجهیزات متناسب با فضای موجود در اتاق کمپرسور، قابل تغییر می باشد به شرطی که تمام موارد مهم فوق در هر حالت رعایت شود. می توان تجهیزات را به صورت خطی،  Lشکل ، منحنی و … بدون پیچ و خم زیاد نصب نمود بنحوی که باعث افت فشار در خطوط مصرف نگردد. پس از اتمام عملیات نصب، استفاده از Uشکل در خروجی اتاق کمپرسور و نصب شیر دستی یا اتوماتیک در زیر آن می تواند در تخلیه رطوبت جمع شده در لوله های خط مصرف موثر باشد. سایز لوله خط مصرف هوای فشرده باید ۱/۵ برابر لوله کشی بین کمپرسور و تجهیزات باشد. برای مثال در صورت ۱ اینچ بودن لوله کشی کمپرسور و تجهیزات، لوله کشی خط مصرف باید ½۱ اینچ باشد.

رعایت نکات زیر در لوله کشی داخل سالن میتواند موثر باشد :

گرفتن انشعابات از بالای لوله مصرف هوای فشرده ( جهت جلوگیری از ورود رطوبت ته نشین شده)

ارتباط دادن ابتدا و انتهای لوله هوای فشرده (رینک کردن) جهت جلوگیری از افت فشار در کل مسیر

جمع آوری و تخلیه آب های کندانس و روغن :

توسط یک لوله گالوانیزه (با شیب مناسب) یا کف شور مناسب، آب و روغن های تخلیه شده از درین تله آبگیر، مخزن و میکروفیلترها را می توان جمع آوری کرد و به چاه جذبی و یا محیط بیرون از اتاق کمپرسور هدایت نمود.

انتخاب کابل مورد نیاز برای کمپرسور :

در جدول ذیل ستون عمودی سمت چپ نشانگر شماره کابل و ستون افقی بالا مسافت تابلو برق اصلی کارخانه تا پای کمپرسور و خانه های میانی مقدار حداکثر آمپر مصرفی کمپرسور را نشان می دهد و با توجه به اینکه آمپر مصرفی دو برابر کیلو وات موتور در نظر گرفته می شود می توان سایز کابل مناسب را برآورد کرد.

مثال : کابل شماره ۱۰ در فاصله ۱۵۰ متر قادر به تحمل ۳۳ امپر می باشد.

کابل کمپرسور بصورت مستقیم از تابلوی اصلی و بدون انشعاب و از جنس معتبر انتخاب و تا پای کمپرسور کابل کشی گردد. بعد از اتمام لوله کشی و کابل کشی ۱ نفر اپراتور شایسته جهت کار با دستگاه انتخاب شود.

نکات مهم هنگام نصب کمپرسور هوا اسکرو:

دمای اتاق کمپریور خانه باید بین ۲۰ الی ۳۰ درجه حفظ شود

می توانید با نصب یک کانال هوا گرم خارج شده از رادیاتور کمپرسور را به محیط بیرون انتقال دهید تا از گرم شدن اتاق کمپرسور خانه جلوگیری شود

گرم شدن دمای هوای محیط کمپرسور سبب می شود تا دما کمپرسور بالا برود و دستگاه خطای دمای بالا را نشان دهد

در زمستان دقت کنید دمای محیط را متعادل نگه دارید سرد شدن دما اتاق سبب سفت شدن روغن درون کمپرسور هوا اسکرو می شود و ممکن است دستگاه روشن نشود

هر روز آبی را که داخل مخزن جمع می شود را تخلیه نمایید.

در صورتی که کمپرسور بیش از یک ماه بلا استفاده مانده بود، نیم لیتر روغن از محل شیر تخلیه به درون هواساز کمپرسور بیافزایید. برای این کار ابتدا فیلتر هوا را خارج نمایید و از شکاف زیر فیلتر هوا نیم لیتر روغن به داخل آن بریزید.

نکات مهم در اتصال کمپرسور هوا اسکرو به برق (استارت کمپرسور)

کمپرسور باید جداگانه ارت زمین شود.

دقت نمایید که درب ها و کاور کمپرسور بسته باشد به هیچ عنوان با درب باز کار نکنید زیرا علاوه بر اینکه سبب ورود ذرات آلاینده به درون کمپرسور می شود سیستم گردش هوای خنک را درون کابین کمپرسور مختل می کند و پس از چند دقیقه کار، کمپرسور آلارم نشان داده و از کار می ایستد.

دقت کنید سیم ها و کابل های اصلی منبع برق آزادانه و بدون نظم روی زمین رها نشوند. حتما آنها را به جایی بسته و مرتب کنید تا باعث سانحه نشوند.

پس از متصل نمودن سه رشته کابل برق سه فاز به کلید مینیاتوری، درب تابلو PLC کمپرسور را ببندید. دکمه استارت را فشار دهید. اگر جهش چرخش و دور الکتروموتور صحیح باشد، کمپرسور روشن شده و شروع به فشرده سازی هوا می نماید. در غیر اینصورت خطای Rotation Fault  رو نمابش گر ظاهر می شود. در این حالت می بایست جای دو فاز (دو رشته اصلی برق) را با یکدیگر عوض کنید. سپس مجددا دکمه استارت را فشار دهید.

حتما دقت کنید تمامی اتصالات کابل ها استاندارد باشد و اطمینان حاصل کنید که فیوز و سیم برق سر راه کمپرسور در اندازه صحیح بکار رود.

ولتاژ برق کمپرسور باید ۳۸۰ ولت باشد.