سرویس و نگهداری کمپرسور

تعمیر و نگهداری

کمپرسور هوای اسکرو نیز مانند تمامی دستگاه های مکانیکی، پس از مدتی احتیاج به تعمیر و نگهداری در زمان های مشخص دارد. زمان تعمیر کمپرسور اسکرو شاید از چند ساعت تا چند روز طول بکشد و همین زمان می تواند باعث تعطیل شدن خط تولید و ضررهای مالی زیادی شود، به عبارتی خرابی یک قطعه از کمپرسور اسکرو به صورت دومینو وار به کلیه بخش های دیگر تولید نیز سرایت می کند.
پیشنهاد می گردد علاوه بر بازدید و نگهداری دوره ای کمپرسور،در صورت شنیدن صدای غیر عادی و همچنین افزایش دمای غیر طبیعی، برق کمپرسور هوای اسکرو را قطع نموده و با متخصصان این حوزه تماس حاصل فرمایید.
ساعت تعویض قطعات و سرویس های دوره ای کمپرسور یکی از عوامل بسیار مهم در بهبود عملکرد کمپرسور و جلوگیری از تعمیر اضافی قطعات و صرفه جویی در هزینه نگهداشت انواع کمپرسور می باشد.

به طول معمول نیاز است که هر ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ ساعت یکبار سرویس دوره ای کمپرسور انجام گیرد.
در زمان خالی کردن آب مخزن به رنگ آب توجه گردد و در صورت مشاهده تغییر رنگ ( رنگ شیری) فیلتر سپراتور تعویض شود.

زمان مناسب برای تعویض فیلتر سپراتور کمپرسور هوا اسکرو:
– مقادیر زیادی روغن در هنگام خروج هوای فشرده از کمپرسور خارج می شود.
– افزایش دمای غیر نرمال در کمپرسور.

برای نگهداری بهینه از کمپرسور بهتر است فردی مستعد به عنوان اپراتور کمپرسور انتخاب گردد و پس از آموزشهای لازم، به طور مرتب با واحد خدمات پس از فروش شرکت در ارتباط باشد.

یکی از وظایف اپراتور کمپرسور داشتن آگاهی از سرویسهای دوره ای کمپرسور و لوازم جانبی خطوط هوای فشرده می باشد که لازم است در زمان مقرر اجرا گردد تا از صدمات احتمالی به قطعات کمپرسور جلوگیری گردد. در وحله اول یک اپراتور می بایست دارای چک لیست سرویس دوره ای بوده و تمامی سرویسهای دوره ای جهت استفاده و ردیابی توسط دیگر کارشناسان فنی ثبت گردد تا در موقع لزوم مورد استفاده قرار گیرد .
همچنین اپراتور کمپرسور میبایست دارای آگاهی کافی در خصوص قطعات و لوازم مصرفی کمپرسور باشد تا در موقع اجرای سرویسهای دوره ای صدمه ای به دستگاه و تجهیزات هوای فشرده نگردد.

زمانبندی نگهداری و رسیدگی به کمپرسور پس از راه اندازی به شرح زیر می باشد:

لازم به ذکر است یکی از قطعات بسیار مهم در کمپرسور، واحد هواساز یا همان ایرند می باشد. که در صورت رعایت موارد فوق می توان اطمینان حاصل کرد که کمترین صدمه به ایرند وارد نخواهد شد.
شایان ذکر است، سرویس و اورهال ایرند در هر ۲۰ هزار ساعت کاردکرد آن باید انجام گیرد.

جدول سرویس های زمان بندی شده درایرهای تبریدی:

جدول سرویس های زمان بندی شده جهت تعویض المنت فیلتر و تخلیه آب:

جدول سرویس های زمان بندی شده درایرهای دسیکانت: